نوشته های من

نوشته هایی با موضوعات فلسفه، اعتقادات الهی، روانشناسی، ادبیات، موضوعات علمی و ....

نوشته های من

نوشته هایی با موضوعات فلسفه، اعتقادات الهی، روانشناسی، ادبیات، موضوعات علمی و ....

سخنرانی!

قسمتهایی از سخنرانی حجت الاسلام قرائتی.

پی نوشت: با اینکه این مبحث به اعتقادات الهی مربوط میشه ولی به نظرم این سخنرانی این ارزش رو نداشت که در موضوع اعتقادات الهی طبقه بندی کنم.

<ماجراهای جاودان در فلسفه>

نام کتاب: ماجراهای جاودان در فلسفه
نویسندگان: هنری توماس و دانالی توماس
ترجمه: احمد شهسا
تعداد صفحات کتاب: ۴۸۳

موضوع کتاب در مورد زندگینامه و شرح اتفاقهای جالب و اندیشه های نو در بین فیلسوفان مطرح دنیا هست... ۳۰ تا فیلسوف مطرح از زمان قبل از افلاطون تا زمان الان رو به صورت خلاصه زندگینامه هاشون و ماجراهای جالبی که در زندگیشون اتفاق افتاده و افکارشون رو بررسی کرده...
کتاب از لحاظ فلسفی ساده نوشته شده و مفاهیم فلسفی رو خیلی با بیان ساده مطرح کرده...در واقع کتاب بیشتر از اونکه جنبه فلسفی داشته باشه جنبه روایت ماجراهای جالب در تاریخ فلسفه رو داره... و خوب در بین این ماجراها تقریبا تاریخ فلسفه هم مرور میشه...
این کتاب از لحاظ فلسفی خیلی غیر دقیق هست و خوب ایراد میشه گرفت به بعضی از قسمتهایی که در فلسفش مطرح شده ولی در هر صورت من این کتاب رو دوست داشتم... جمله ها و افکار قشنگ زیاد داره توش... و جذابیتهای داستانی خیلی خوبی هم داره...
کتابهای مشابه این کتاب مثلا <دنیای سوفی> نوشته یوستین گوردر هست و کتاب <تاریخ فلسفه> نوشته ویل دورانت. به نظر من این کتاب خیلی خیلی جذاب تر از کتاب دنیای سوفی بود.

نظر وزیر کشور در ارتباط با ازدواج موقت

نظر وزیر کشور در ارتباط با ازدواج موقت٬ نقل از این خبر از سایت بازتاب: (این حرفها با نوشته ای که با موضوع عشق اروتیک نوشتم ارتباط داره)

وزیر کشور گفت: ما نباید از ترویج ازدواج موقت در جامعه که حکم خدا که می باشد، پروا داشته باشیم و این مساله باید باجسارت در کشور ترویج شود.

به گزارش فارس، مصطفی پور محمدی که عصر پنج شنبه در هم اندیشی حجاب، مسولیت ها و اختیارات دولت اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم سخن می‌گفت با اشاره به اینکه بالارفتن سن ازدواج در کشور باعث بوجود آمدن معضلات فراوانی می گردد، اظهار داشت: در حال حاضر طیف گسترده ای از جمعیت کشور را جوانان با اقتضاعات سنی و نیازهای خاص خود تشکیل می دهند و ما وظیفه داریم به این نیازها پاسخ گوییم.
وی متوسط سن ازدواج دختران را 23 سال و متوسط سن ازدواج پسران را 26 سال عنوان کرد و افزود: عده ای به جوانان توصیه می کنند تا نسبت به ازدواج در سنین پایین اقدام نمایند ولی در شرایط فعلی امکان ازدواج به دلایل مختلف اجتماعی و ... وجود ندارد و ما نیز نمی توانیم نسبت به اقتضاعات سنی قشر جوان جامعه بی تفاوت باشیم.
وزیر کشور با بیان اینکه نیاز جنسی یکی از غرایض انسان است که باید از راه درست به آن پاسخ داده شود، گفت: دین اسلام جامع ترین دین است و برای تمام مشکلات بشر راه حل دارد و ازدواج موقت نیز در این دین مبین برای حل اینگونه مشکلات مورد توجه قرار گرفته است.
وی در ادامه تاکید کرد: ما اگر نخواهیم برای پاسخگویی به نیاز جنسی جوانان راه حل عملی ارائه دهیم باید منتظر تخلفات و تبعات فراگیر این مشکل باشیم.
پورمحمدی با بیان اینکه باید با جسارت مسئله ازدواج موقت ترویج شود، ازدواج موقت باید باجسارت در کشور ترویج شود

طریقت باطنی فاتحة الکتاب

نام کتاب: طریقت باطنی فاتحة الکتاب: سیر معانی سوره حمد و اخلاص در یک نگاه علمی و عرفانی و تطبیق آن با پایگاههای ده گانه کیهانی

نویسنده: سید رضا شاه میری

تعداد صفحات کتاب: 114 صفحه

 

کتاب به زحمت حرف مفیدی برای گفتن داشت... از لحاظ مثالهای علمی که کاملا ضعیف و بی پایه و اساس بود و علاوه بر غلطهای آشکاری که داشت (مثلا در مورد تئوری کوانتومی که غلط به نحوی آشکار بود که مشخص بود نویسنده حتی تعریف نظریه کوانتومی رو هم بلد نیست!) ادعاهای علمی که کرده بود تماما بدون معرفی مرجع بود و غلط بودنشون رو آشکارا میشد فهمید یا حداقل بهش شک وارد کرد و از جنبه های معنی گرایی بیشتر از اینکه به عرفان نزدیک باشه به نگاه عامی و عرفیگری نزدیک بود... نویسنده آشنایی مختصری با مکتب بودایی داره و سعی کرده در جاهای مختلف کتاب اصول اسلامی رو تطبیق بده با اصول بودایی که به نظر من این تطبیق داشتن بیشتر از اینکه حقیقی باشه انتصاب با دلایل ضعیف بود... حتی از لحاظ تفکرات بودایی هم کتاب اشکالاتی داره و نشون میده که نویسنده فقط آشنایی مختصری با تفکرات بودایی داره... به نظر من بحث تطبیق با پایگاههای ده گانه کیهانی به صورت مشخصی یه انتصاب بی پایه و اساس بود...

جاهای مختلف کتاب از شعرهای شاعرهای مختلف استفاده شده بود که بعضی درست و مناسب استفاده شده بودند و بعضی اصلا درست استفاده نشده بودن... از لحاظ دینی هم این کتاب رو اصلا کتاب موفقی نمی دونم چون با یه نگاه عامیانه به مبحث دین و قرآن نگاه کرده بود... و حرف مفید چندانی نداشت...

اما از جنبه هدف کتاب به نظر من تا اندازه خوبی به هدفش نزدیک شده بود... هدف نویسنده از نوشتن کتاب اینطور که خودش نوشته بود ایجاد تمرکز هست برای کسایی که سوره حمد و توحید رو روزانه چندین بار در نمازهای یومیه میخونن و به معانی و مفهومش دقت نمیکنن... در مورد هر آیه از این سوره ها اطلاعات زیادی رو نوشته بود که با اینکه خیلی هاش بی اساس هستن ولی اگر یه کسی بخونه کمک میکنه که وقتی داره در نماز این سوره ها رو میخونه تمرکز بیشتری روی معانی داشته باشه... از این جنبه میشه گفت که نویسنده به هدفش نزدیک شده...

عشق اروتیک

در مورد عشق اروتیک پی نوشتی رو وبلاگ اندیشه نوشته بودم که کمی توضیح بیشتری در موردش می خوام بنویسم. این مبحث خیلی خیلی گسترده هست و میشه در جنبه های مختلف تاریخی، روانشناسی، فلسفی، اجتماعی و ... این موضوع رو بررسیش کرد. من قصدم فقط یه معرفی خیلی کوتاه هست بدون اینکه جزئیات خیلی گسترده این موضوع رو بنویسم...

تاریخ تمدن بشر نشون دهنده این هست که در طول دوران عظیمی از تاریخ بشر چیزی که به عنوان عشق رمانتیک شناخته میشه نه وجود داشته و نه به رسمیت شناخته میشده. (به عنوان یه مرجع در این مورد بخشهایی از جلد اول از مجموعه تاریخ تمدن رو می تونین مطالعه کنین) در واقع این نمود در ادبیات هم به طرز مشهودی دیده میشه و نشانهای فراوانی که از عشق در متون ادبی قبل از قرن 18 میلادی وجود داره بیشتر از اونکه بیانگر عشق رمانتیک باشه بیانگر عشق اروتیک بودن... (مفهوم عشق اروتیک عشقی هست که بر پایه جذابیتهای ظاهری هست. و نوع ابراز کردنش هم بیشتر جنبه های جسمی داره تا عاطفی)

بسیاری پیدایش نهضت رمانتیسیزم رو از قرن 18 میلادی و همزمان با مطرح شدن مسائل مربوط به حقوق زنان می دونن...

اما چیزی که برام جالب بود و چند روزی رو وقت گذاشتم برای تحقیق در موردش نظر دین اسلام در این مورد بود... چند تا سوره از قرآن که حدس میزدم در این موارد مطالبی داشته باشه رو خوندم از بین سوره های مختلف سوره های نساء، نور، احزاب مطالبی رو در این ارتباط دارن... چیزی که به عنوان نتیجه تحقیقاتم میگم کاملا نظر شخصیم هست و اگر به نظرتون ایرادی داره خوب طبیعی هست.

به نظر من دین اسلام عشق اروتیک رو به رسمیت میشناسه و اصلا بد نمی دونه(دقت کنین که عشق اروتیک با شهوت جنسی تفاوتهایی داره) و خوب تا حدودی این مساله با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی اعراب دوران جاهلیت طبیعی  هست. (من در زمینه اسلام تفاوت نظری که با علمای اسلام دارم اینه که قسمتی از قانونهای فقهی دین اسلام رو وابسته به شرایط زمانی اون دوران میدونم نه برای تمام دورانها.) یه دلیل ساده ای که در این مورد میشه گفت این هست که چند همسری (تا 4 همسر) رو دین اسلام به رسمیت شناخته (سوره نساء آیه 3) و خوب این کاملا طبیعی هست که چند همسری با عشق رمانتیک سازگاری نداره... چون از مشخصه های بارز عشق رمانتیک انحصار داشتن این عشق فقط در مورد یه نفر خاص هست.

به عنوان یه نمونه دیگه (سوره احزاب آیه 51) آیه ای هست که خطاب به پیامبر هست و به نوعی به ارتباط با همسران پیامبر برمیگرده... در این مورد تحلیلی نمی نویسم که اگر علاقه دارین خودتون بخونین آیه اش رو...

و دو نمونه ی دیگه ای که بدون توضیح بهش ارجاع میدم آیه 34 از سوره نساء و آیه 37 از سوره احزاب هست. (آیه دوم رو یه بار هم بدون توضیحاتی که داخل پرانتز در ترجمه داره بخونین).

علاوه بر نمونه های قرآنی در فقه شیعه قانونی برای ازدواج موقت وجود داره که تا حد خیلی زیادی بیانگر همین عشق اروتیک هست که در خیلی از اوقات میتونه هیچ نشانه ای از عشق رمانتیک رو به همراه نداشته باشه و به عنوان یک اصل کاملا معتبر و شناخته شده در فقه شیعه وجود داره...

نمونه هایی از احادیث هم هست که به خاطر اینکه در مورد اعتبارشون میشه شک وارد کرد نمونه ای رو مثال نمی زنم...

این دیدگاهها نسبت به عشق اروتیک با توجه به شرایط زمانی و مکانی که در اون مطرح شدن به نظر من اصلا اشتباه و دور از ذهن نیستن...سوره هایی که از قرآن مثال زدم رو اگر کامل بخونین متوجه میشین که دیدگاهی که نسبت به زن در این سوره ها بیان شده خشن نیست و علاوه بر اون تا حدودی همراه با ملایمت هم هست... ولی خوب باز هم من نظرم اینطور هست که بخشی از این حرفها جهان شمول و زمان شمول نیستن و مخصوص فضای خاص اون دوران از جاهلیت اعراب هست... به نظر من این حرف منطقی هست که وقتی دین جدیدی در حال شکلگیری هست بیشتر از همه باید با شرایط و روحیات اون قومی متناسب باشه که در بینشون این دین جدید مطرح شده تا بعد از مورد اقبال قرار گرفتن از طرف مردم همون جامعه شانس برای گسترش در سطح وسیع تری رو داشته باشه.

در مورد عشق از دیدگاه آرتور شوپنهاور

<عشق هیچ ابایی ندارد که با تمام خزعبلاتش از راه برسد... عشق می داند که چگونه نامه های عاشقانه و طره ی زلفش را حتی در اسناد دیوانی و مکتوبات فلسفی پنهانی راه دهد. عشق هر روز زمینه ساز و موجد شنیعترین و حیرت انگیزترین منازعات و مشاجره هاست٬ ارزشمندترین روابط انسانی را نابود می کند . استوارترین پیوندها را از هم می گسلد...این همه هیاهو و قیل و قال برای چیست؟... این همان ماجرای همیشگی مجنون است که لیلای خود را یافته.* (خواننده گرامی باید این عبارت را به زبان دقیق و گزنده ی آریستوفانس تعبیر کند.) چرا امری چنین حقیر نقشی چنین عظیم ایفا می کند؟>
آرتور شوپنهاور در کتاب جهان همچون اراده و بازنمایی

* در متن اصلی به جای لیلا و مجنون جیل و جک اومده.