نوشته های من

نوشته هایی با موضوعات فلسفه، اعتقادات الهی، روانشناسی، ادبیات، موضوعات علمی و ....

نوشته های من

نوشته هایی با موضوعات فلسفه، اعتقادات الهی، روانشناسی، ادبیات، موضوعات علمی و ....

گلشیفته فراهانی در فیلمی به کارگردانی ریدلی اسکات

امروز با مطلب جالبی برخورد کردم و اون اینکه "گلشیفته فراهانی" در فیلمی به کارگردانی "ریدلی اسکات" همبازی با "لئوناردو دیکاپریو" و "راسل کرو" شده. اطلاعات کامل در این مورد رو می تونین در این لینک ببینین.

نمی نویسم تا خودم را مسخره نکنم!

آخرین نوشته م.ف در وب سایت فرارو. به نظر من حرفهای خیلی مهمی رو درش نوشته بود.

روان شناسی شخصیت (نظریه ها و فرآیندها)

نام کتاب: روان شناسی شخصیت (نظریه ها و فرآیندها)

نویسنده: آلن ا. راس (Alan O. Ross)

مترجم: سیاوش جمالفر

تعداد صفحات کتاب: 316 صفحه

در این کتاب نویسنده نظریه های مختلفی که در مورد روان شناسی شخصیت هست رو در فصل های مختلف جمع آوری کرده. کتاب در اصل برای تدریس های آکادمیک نوشته شده ولی سطح کتاب به نحوی هست که احتیاج به دانش خیلی تخصصی در روان شناسی هم نداره. به نظر من نظریه های مختلف در این کتاب خوب مطرح شده بودن و مطالب جالب و مفیدی برای یادگیری علم روان شناسی درش هست. چون در زمینه روانشناسی کتاب های زیادی در بازار هست که به علم روان شناسی نپرداخته و فقط حرفهایی با قالب های روان شناسی هست.

به نظر من ترجمه این کتاب هم ترجمه خیلی خوبی بود. یکی از نقاط مثبت ترجمه این بود که تمام کلمه های تخصصی رو به صورت زیرنویس انگلیسی هم نوشته بود که چیزی که به فارسی در متن نوشته ترجمه چه کلمه ای بوده.

در مجموع کتاب رو به کسایی که به علم روان شناسی شخصیت علاقه دارن توصیه می کنم.

مغلطه یا سفسطه

در علم فلسفه و شاخه منطق مبحث بسیار جالبی هست با عنوان "مغلطه" یا "سفسطه" که از پرکاربردترین مباحث فلسفه عملی در زندگی روزمره هست. پیدایش علم منطق در زمان ارسطو بوده و پایه های منطق کلاسیک تا زمانی که "برتراند راسل" نظریه منطق رو به چالش نکشیده بود پابرجا بود. این مبحث خیلی گسترده هست و من فقط قصد نوشتن یه معرفی رو براتون دارم. دلیل اینکه چنین معرفی رو در ارتباط با مغلطه می خوام بنویسم این هست که روزمره و در جامعه با موارد خیلی زیادی از مغلطه های مختلف برخورد میکنم. بخش اول مطالب رو از کتاب "کلیات فلسفه" نوشته "ریچارد پاپکین" جمع آوری کردم. برای اطلاعات دقیق تر می تونین از همین مرجع استفاده کنین.

تعریف مغلطه به صورت ساده اینطور هست: "هر گونه خطا و اشتباه در استدلال یا استنتاج، و اصطلاحی است برای اشاره به آنچه موجب می شود استدلالی به خطا رود." مغلطه چندین زیرمجموعه مختلف داره که چند موردش رو من براتون می نویسم: (مواردی که من خودم می دونم در حدود 20 مورد هست که البته فکر میکنم بیشتر از این تعداد هم زیرمجموعه داشته باشه)

1.       سفسطه ابهام: این سفسطه به صورت خلاصه به این معنا هست که از نوشته یا حرفی که نمیشه برداشت واضح داشت یا اینکه نوشته به صورت گنگ گفته شده نتیجه ای رو به نفع خودتون برداشت کنین. اساسا چون اون نوشته یا گفته فاقد شفافیت هست هر برداشتی ازش اشتباه در استدلال هست و مغالطه به حساب میاد.

2.       سفسطه تکذیب طرف: این نوع سفسطه به این معنی هست که به جای بررسی کردن حرفی که گفته شده به خاطر گوینده حرف، اون حرف رو نپذیرین. مثلا بگین چون فلان آدم گفته پس حرف اشتباه هست. این هم خطا در استدلال هست.

3.       سفسطه استدلال از مرجع معتبر: به این معنی هست که چون یه چیزی رو یه کسی گفته که شما پیش فرضتون این هست که همه حرفهاش درست هست پس اون حرف رو بپذیرین بدون اینکه برای بررسی حرف استدلال بیارین. این نوع برداشت هم خطا در استدلال هست و به وفور در ارتباط به مباحث دینی و اعتقادی دیده میشه. (نه فقط مختص به ادیان باشه؛ در مکاتب فلسفی به عنوان نمونه مارکسیسم هم دیده میشه)

چند مورد دیگه از سفسطه (یا همون مغلطه) رو فقط با اسم می نویسم توضیحاتش رو خودتون حتما از عنوانش متوجه میشین:

1.       مغلطه تشبث به محبوبیت یک عقیده در جامعه

2.        مغلطه تشبث به سنت ها

3.       مغلطه متوصل شدن به خود سوال

4.       مغلطه طرح ادعا و اثبات از طرف مقابل

5.       مغلطه تشبث به نو بودن و تازگی

6.       مغلطه تشبث به علم

7.       مغلطه مربوط به نتیجه یک عمل

8.       مغلطه تشبث به باورها

9.       مغلطه تشبث به احساسات

10.   مغلطه خلط کردن علت و معلول ( خلط مبحث)

*تشبث به معنای متمسک شدن یا چنگ زدن به چیزی هست.

امیدوارم که براتون قابل استفاده باشه،

داستان خرسهای پاندا

نام نمایشنامه: داستان خرسهای پاندا: به روایت یک ساکسیفونیست که دوست دختری در فرانکفورت دارد
نوشته: ماتئی ویسنی یک
برگردان: تینوس نظم جو
تعداد صفحات: ۸۸ صفحه در قطع جیبی

نمایشنامه شامل دو شخصیت یکی مرد و دیگری زن هست... ساختار نمایشنامه یه ساختار پست مدرن هست و عشق و هویت جزو موضوعات اصلی هست که بهش پرداخته شده در این نمایشنامه... به نظر من با توجه به حجم نمایشنامه که کم هست و نوع پرداخت خوبی که داره کاملا ارزش خوندن رو داره.

بازار حیوانات خانگی در ایران

خبر جالبی در مورد بازار حیوانات خانگی در ایران. قیمت های بعضی از این حیوانات خانگی خیلی جالب هست! فرصت کردین گزارشش رو بخونین.

در جستجوی زمان از دست رفته

نام کتاب: در جستجوی زمان از دست رفته جلد هفتم (زمان بازیافته)

نویسنده: مارسل پروست

مترجم: مهدی سحابی

تعداد صفحات کتاب: 443 صفحه

این کتاب یه مجموعه 7 جلدی هست (یه جلدش دو قسمت هست یعنی در مجموع میشه 8 جلد)... به طور متوسط هم جلدهاش در حدود 500 صفحه هستن... این مجموعه رو مهدی سحابی ترجمه کرده و نشر مرکز هم چاپ کرده... کتاب یه جور حالت اتوبیوگرافی داره و به حالات درونی آدمها به دقت و با جزئیات خیلی زیاد پرداخته شده... مجموعه اش یه اثر خیلی سطح بالا هست... هم از لحاظ ادبی هم از لحاظ دقتی که در پرداختن به موضوعات درونی داره... جلدهای مختلفش هر کدوم مربوط به مراحل مختلف زندگی و روحیات نویسنده هست و به موضوعات مختلفی هم پرداخته... این کتاب رو اوایل که ترجمه شده بود هر جلدش رو جدا میفروختن (چون یه جور حالت استقلال داره جلدهای مختلفش که میشه جدا جدا هم خوند) الان ولی دیگه همش با هم شده... از بین این 7 جلد من جلد آخر که عنوانش "زمان بازیافته" هست رو خوندم.

کتاب از لحاظ سطح نوشته ها و موضوعاتی که بهش پرداخته شده واقعا سطح بالا هست. کتاب پر از حرفها و عبارات قشنگ هست و ایده های خیلی نابی درش پرداخته شده.... این مجموعه یه شاهکار ادبی هست که هیچ کتاب دیگه ای شبیه بهش نیست. با این حال من این کتاب رو برای خوندن به کسی توصیه نمیکنم. کتاب ممکن هست که خیلی وقتها خسته کننده بشه و در بعضی از بخشها هم به موضوعاتی پرداخته که خاص کشور فرانسه هست و برای ما کمتر جذابیت داره. برای من خوندن پراکنده همین جلدش در حدود یک سال طول کشید.

بخشی از کتاب رو که به نظرم قشنگ بود هم با هدف اینکه با سبک کتاب آشنا بشین هم به خاطر مفهوم قشنگی که داشت براتون می نویسم:

< باید به جای این که صدمین بار با این واژه ها خود را لالایی بدهی: "چقدر نازنین بود"، از ورای آنها چنین بخوانی: "خوش داشتم او را ببوسم". بدون شک آنچه را که من در آن ساعتهای عشق حس کرده بودم همه آدمها هم حس می کنند. حس می کنیم، اما آنچه حس کرده ایم شبیه برخی فیلم هایی است که تا نزدیک چراغشان نبرده ای فقط سیاهی را نشان می دهند و آنها را هم باید وارونه نگاه کنی، حس را هم تا نزدیک عقل نبرده باشی نمی دانی چیست. وقتی عقل آن را روشن کرد، وقتی عقلانی اش کرد تازه آن هم با چه زحمتی تصویر آنچه را که حس کرده ای می بینی.>

و مطلبی که در همین مورد خوندم در ادامه نوشته paste کردم:

ادامه مطلب ...

قطعی برق!

قطع برق علاوه بر گرفتن آسایش از مردم و متوقف کردن فعالیتهای روزانه و کاری در شرکتهای مختلف باعث وارد شدن ضررهای سنگینی هم به صنایع مختلف میشه. در یکی از آمارهای رسمی که منتشر شده (در این لینک می تونین ببننین) فقط صنایع فولاد کشور خسارت 230 میلیارد تومنی ناشی از قطع برق داشتن! اما دلیل این قطع برق ها چی هست؟ دولت خیلی ساده اعلام کرده که به خاطر خشکسالی و افت ظرفیت تولید نیروگاههای برق آبی چنین اتفاقی افتاده!
ولی اینکه چرا کمبود برق داریم رو هم می خواستم بنویسم که با یه لینک خیلی خوب در این مورد برخورد کردم. در این لینک توضیحات کاملی در این مورد وجود داره که چرا ما کمبود برق داریم.


 

شوالیه ناموجود

نام کتاب:  شوالیه ناموجود

نویسنده: ایتالو کالوینو

ترجمه: پرویز شهدی

تعداد صفحات کتاب: 175 صفحه

این کتاب سومین کتاب نوشته شده از مجموعه "سه گانه نیاکان ما" هست. کتاب در سال 1959 نوشته شده و داستان سبکی نزدیک به رئالیسم جادویی داره. زمان داستان به زمان جنگ های صلیبی و خود این جنگ ها بر میگرده. این کتاب از لحاظ سبک روایی داستان، موضوعاتی که بهش پرداخته شده، شخصیت پردازی داستان و نوآوری و تخیلی که در درون داستان وجود داره به نظر من یه کتاب فوق العاده خوب هست. موضوع اصلی کتاب مربوط به عشق و انتقاد نسبت به قسمتی از روابط انسانی و عقاید رایج در دوران جنگ های صلیبی هست. داستان هیجان و جذابیت و تنوع خیلی خوبی داره در بخشهای مختلف اتفاقات جالب و جذاب زیادی میوفته... ایده های تکراری با دو کتاب دیگه این مجموعه نداره... سبک روایی داستان خیلی جالب هست و جاهای مختلف کتاب جهش به درون و بیرون داستان رو خیلی خوب انجام داده. پختگی و موضوعاتی که در این کتاب بهش پرداخته شده کاملتر از ویکنت دو نیم شده هست و در حد بارون درخت نشین بود به نظر من. در مجموع به نظر من این کتاب یه کتاب فوق العاده خوب بود.