نوشته های من

نوشته هایی با موضوعات فلسفه، اعتقادات الهی، روانشناسی، ادبیات، موضوعات علمی و ....

نوشته های من

نوشته هایی با موضوعات فلسفه، اعتقادات الهی، روانشناسی، ادبیات، موضوعات علمی و ....

سرگردانی سی میلیون بشکه نفت ایران

خبری در مورد سرگردانی سی میلیون بشکه نفت ایران در خلیج فارس!

عطسه، عافیت باشه و صبر

پاره ای از باورهای خرافی قرنهاست که در بین بشریت وجود داره و دونستن مرجع و سرچشمه اونها نشون میده که تمدن بشر هنوز چقدر ابتدایی هست. بعضی از نمونه های جالب از این اعتقادات خرافی رو میتونین در جلد اول از مجموعه تاریخ تمدن بخونین. یه نمونه جالب در این ارتباط "عطسه کردن" هست! در قسمتی از جلد اول تاریخ تمدن این مطلب رو خونده بودم که در روزگار ابتدایی تمدن بشر تصور جدایی روح از جسم رو بر اثر خوابهایی که میدیدن پیدا کرده بودن و علت بعضی از مرگها رو این می دونستن که روح راه برگشت به جسم رو گم کرده! رو همین حساب وقتی کسی عطسه میکرده این ترس رو داشتن که نکنه روحش از دماغش بیاد بیرون! (در تقریبا 80 در صد از افسانه هایی که در مورد خلقت انسان وجود داره (چه کتابهای مقدس و چه افسانه های یونانی) این مطلب هم وجود داره که از روح یه موجود عالی در انسان دمیده شده) و برای همین نگران بودن که با عطسه کردن اون روح از بدن بیرون نیاد! (این قسمت رو از کتاب تاریخ تمدن نتونستم پیدا بکنم که عین مطلب رو براتون بفرستم.)

از اینجا بود که این باور که وقتی کسی عطسه میکنه بهش میگن عافیت باشه به وجود اومد. قسمت دیگه ای رو در همین ارتباط براتون عینا می نویسم:

بعضى از حکایات کلیمیان در عهد عتیق مشعر بر آن است که پس از خلقت آدم چندین قانون سماوى درباره افراد بنى نوع بشر وضع شده از جمله آن بود که هیچکس عطسه نخواهد کرد مگر در هنگام مردن و بنا بر این هر یک نفرى در تمام عمر خود بیش از یک عطسه نمى کرد که همان عطسه اولى و آخرى اوست .این ترتیب برقرار و تخلف ناپذیر بود تا در زمان یعقوب .یعقوب چون دید که مردن بلا خبر و مرض خیلى چیز بدى است سر به آسمان بلند نموده درخواست کرد که این قانون برداشته شود. مسئول وى اجابت شده و با کمال تعجب اولاد اسرائیل که تا آن روز هیچ مرض موتى جز عطسه نمى شناختند دیدند یعقوب عطسه زد و نمرد و چون این خبر به همه جا منتشر گشت محض تشکر و اظهار خرسندى قرار بر آن گذاردند که هر کس عطسه کند به او بگویند عافیت باشد. حتى اگر شخصى تنها باشد و عطسه کند و کسى نباشد که به او بگوید عافیت باشد خود او مکلف است که بلند بلند به خود بگوید که عافیت باشد. این بود که از آن روز به بعد عطسه جزء علایم و آثار بسیار نیک محسوب شده اغلب از روى آن تفاءل به خیر زده یا امر به صبر و سکوت نموده از عجله و اضطراب ممانعت مى کردند.

در یکى از سلطنت نشینهاى قبایل بومى ینگى دنیا رسم بر آن بود که هر وقت پادشاه عطسه مى کرد علاوه بر آنکه تمام عملجات خلوت و درباریان مکلف بر آن بودند که بگویند عافیت باشد این بخر را مسلسلا به خارج نیز نشر داده تمام اهالى حتى ساکنین دوردست نیز مى بایستى بگویند عافیت باشد.

در دربار سلطنتى صنعا تفصیل عافیت باشد به طور عجیبترى جریان داشته به محض آنکه پادشاه عطسه مى نمود تمام اشخاصى که شرف حضور داشتند به دور خود چرخیده و پشت به پادشاه نموده به کپل راست خود مشت زده مى گفتند عافیت باشد و چنین مى دانستند که به این تدبیر استقلال سلطنت را حفظ کرده اسباب ترقى و سعادت دولت و ملت را فراهم مى آورند

منبع : مردان علم در میدان عمل (جلد دوم)

خوندن این مطالب برای من از این جهت جالب هست که نشون میده تمدن بشر هنوز هم چقدر ابتدایی هست و هنوز هم چقدر خرافات نقش داره در زندگی ما.

 

پی نوشت۱: من نظر شخصیم این هست که یکی از اصول اساسی در تحلیل یک اعتقاد پیدا کردن ریشه های پیدایش اون اعتقاد هست.

پس نوشت۲: بعضی از خرافات با مرور زمان جزو آداب اجتماعی شدن. به این ترتیب رعایت کردن این آداب بیش از اینکه نشانه اعتقاد به اون خرافه باشه رعایت آداب اجتماعی هست. در مورد اینکه وقتی کسی عطسه میکنه بهش "عافیت باشه" میگن هم همینطور هست.

پی نوشت۳: من خودم با اینکه به این خرافه اعتقاد ندارم برای رعایت آداب اجتماعی اگر کسی عطسه کنه بهش عافیت باشه میگم ولی اگر خودم یا کسی عطسه کنه به هیچ وجه نه اعتقاد دارم و نه میگم که صبر اومد ;)

فرزندان نامشروع معروف

پدیده ای که به نام فرزند غیر قانونی یا فرزند خارج از ازدواج شناخته میشه در بین بسیاری از فرهنگها پدیده خیلی بدی به حساب میاد و حتی در اسلام فرزند نامشروع رو نه تنها به رسمیت نمیشناسن بلکه آینده خیلی تیره و تاری رو براش پیشبینی میکنن... با این حال این پدیده هم برای آدمهای معروف اتفاق افتاده و هم آدمهای معروفی هستن که فرزند نامشروع بودن... در قسمت اول آدمهای مطرحی مثل آلبرت اینشتین (قبلا براتون بیوگرافیش رو نوشتم) فرزند نامشروع داشته و حتی تعدادی از پاپ هایی که برای زمان خیلی نزدیک به قبل از رنسانس (در اوج فساد دستگاه دینی حاکم بر جامعه) فرزند نامشروع داشتن... در ارتباط با فرزندهای نامشروع خیلی قضیه پیچیده تر میشه... حداقل چیزی که در این مورد میشه گفت این هست که اون بچه ها که بیچاره ها گناهی نکردن که همه باهاشون اونطوری برخورد میکنن و از بدو تولدشون از خیلی از حقوق اجتماعی رسمی و غیر رسمی محروم هستن...

در مورد آدمهای مشهور شاید معروفترین نمونه "الکساندر دوما" ی پسر باشه که فرزند نامشروع "الکساندر دوما" ی پدر هست. (هر دو نویسنده هستن) من از هر دو کتاب خوندم و در کل سبک پسر رو ترجیح میدم... "الکساندر دوما" ی پسر کتاب خیلی معروفی داره به اسم "مادام کاملیا" که به نوعی به پدیده روسپیگری پرداخته و اولین و یکی از تاثیرگذارترین آثاری هست که در این ارتباط نوشته شده...

چند وقت پیش در یه مطلبی که در همین ارتباط بود در مورد آدمهای معروفی که فرزند نامشروع بودن خونده بودم و امروز فرصتی شد که بگردم چند تا پیدا بکنم... از بین کسایی که پیدا کردم اونهایی که خودم میشناختم رو فقط براتون انتخاب کردم که لیستش اینها هستن(دلیل معروف بودنشون رو هم بعد از اسمشون نوشتم):

1.     Leonardo da Vinci. Artist.

2.     Josephine de Beauharnais. Napoleon's wife

3.     Alexandre Dumas, fils. Novelist and playwright

4.     Marilyn Monroe. Actress

5.     Richard Wagner. Composer

ریچارد واگنر رو ممکن هست نشناسین... همون آهنگساز خیلی معروف آلمانی هست که یه زمانی با نیچه دوست نزدیک بودن و بعدا نیچه یه سری انتقاداتی نسبت بهش کرد و رابطشون تیره شد با همدیگه... آهنگساز مورد علاقه نازی ها هم بوده...

قمر در عقرب

من چند وقتی هست که به امور ستاره شناسی علاقه پیدا کردم و امروز در مورد پدیده "قمر در عقرب" یه سری تحقیقاتی انجام دادم... در مورد توضیح خود این پدیده گفته شده که:

<چراکه اگر قمر در عقرب باشد یا ایام منحوس باشد کار و عمل شما معکوس جواب می دهد مثلا اگر برای کسی دعای محبت و بخت گشایی بنویسیم آن دعا باعث جدایی می شود>

و جالبه که بدونین پدیده "قمر در عقرب" در اعتقادات اسلامی هم جایگاه ویژه ای داره... در این ارتباط می تونین این لینک و این لینک یا این لینک رو بخونین. همونطور که در این لینک ها نوشته حدیثی از امام جعفر صادق هست که هر کسی در قمر در عقرب ازدواج کنه خوشبخت نخواهد شد.

من نظر شخصیم در این مورد این هست که کلا به این جور حرفها اعتقادی ندارم ولی امروز نشستم پیدا کردم که اولین قمر در عقرب کی اتفاق میوفته (البته اگر عقرب رو منظور صورت فلکی عقرب در نظر بگیریم) و اگر درست حساب کرده باشم از افق تهران این پدیده در روز 27 خرداد برای اولین بار از تاریخ امروز اتفاق خواهد افتاد که از ساعت 8 شب هم در آسمان تهران میشه رصدش کرد... در حدود 2 شب هم طول خواهد کشید.

بیلبورد تبلیغاتی

این لینک خبری رو بخونین جالبه... من با اینکه از خونه کم میرم بیرون و کم به این چیزها دقت میکنم این بیلبورد تبلیغاتی رو دو روز پیش دیدم و دو تا مطلب رو به ذهنم اورد... اول اینکه من شک نکردم که این تبلیغ در مورد بیماران دارای ایدز هست!! یعنی اصلا فکر نکردم که منظور دیگه ای هم میتونه داشته باشه! بعد به این موضوع هم فکر کردم که آفرین در این حکومت بالاخره یکی به معضل زن های خیابانی هم توجه کرده!! جالبه که حتی فکر هم نکردم ممکنه منظور دیگه ای داشته باشه این بیلبورد تبلیغاتی!!

توضیحات آخر لینک توضیح داده که تبلیغ در چه موردی هست ;)

زندگی های گذشته (تناسخ)

حدود 1 ماه پیش بود که با موضوع زندگیهای گذشته به صورت جدی برخورد کردم و قرار شد که در این مورد تحقیق بکنم... این موضوع از خیلی جنبه ها برای خودم جالب بود و مهمترین چیزی که این بین برام جالب بود این بود که از لحاظ علمی چنین مفهومی کاربردهایی هم در علم روانشناسی داره!

به صورت کلی ایده زندگی های گذشته به تناسخ برمیگرده که در مذهب هندو برای اولین بار مطرح شده و بعد از اون در مذهب بودایی هم ادامه پیدا کرده... تنها تفاوتی که این بین وجود داره این هست که معتقدین به زندگی گذشته اعتقاد دارن که روح انسان فقط از انسانی به انسان دیگه انتقال پیدا میکنه ولی در بحث تناسخ این امکان وجود داره که روح انسانی به غیر از انسان حلول کنه...

همونطور که اول نوشتم موضوع زندگیهای گذشته هنوز در زمینه روانشناسی برای بعضی از روانشناسها اعتبار داره و از اون برای روان درمانی استفاده میکنن... در عین حال این روش خطرهایی رو هم میتونه در برداشته باشه...

مهمترین سوالی که این بین هست اینه که تجربه های نا آشنایی که برای انسانها وجود داره در حالیکه اون طرف نمی تونسته در زندگیش چنین تجربه ای رو داشته باشه به کجا ممکن هست برگرده... طرفداران نظریه زندگی های گذشته میگن تجربه های ناشی از زندگی های گذشته هست که در ضمیر ناخودآگاه ذخیره شده و منتقدان این نظریه میگن که ناشی از خطاهای حافظه هست... من خودم جزو منتقدین نظریه زندگی های گذشته هستم... لینکی پیدا کردم که استدلالهایی که در این مورد دارم رو به صورت کامل نوشته... اگر علاقه داشتین این لینک رو بخونین انتقادهایی که به نظر من به نظریه زندگی های گذشته وارد هست و دلایل علمی چنین اتفاقهایی رو بررسی کرده. (البته دوباره تاکید کنم که در این مورد دلایل علمی بیشتر از اینکه اثبات شده باشن نظریه هستن و با موارد قبلی که نوشتم (مثلا هاله) از لحاظ قدرت استدلال علمی متفاوت هست.)

هاله

چند وقت پیش در یک سفر که همراه دوستام بودم شخصی بود که به وجود هاله و نشانه های معنادار اون اعتقاد داشت... اونجا صحبتی که باهاش کردم گفتم که من در این زمینه زیاد اطلاعی ندارم ولی تا اون حد که اطلاع دارم بهش اعتقادی ندارم و براش دلیل اوردم که تا اونجایی که من اطلاع دارم اطراف بدن نیروهای الکترومغناطیسی فوق العاده ضعیفی وجود داره که ناشی از فعالیتهای بیولوژیکی بدن هست... و این نیروها اطراف هر جسم زنده دیگه ای هم وجود داره... نمونه خیلی مشخص و واضحش کرم شبتاب هست که با استفاده از فعالیتهای بیولوژیکی در داخل بدن خودش نور تولید میکنه...

اون شخصی که باهاش صحبت میکردم اصرار داشت که هاله وجود داره و تنها دلیلی که الان در مجامع علمی هنوز به وضوح تایید نشده این هست که اراده هایی در جهان وجود داره که مانع این کار میشه!

خلاصه من بعد از اون سفر علاقمند شدم که بیشتر در این مورد بدونم و اطلاعاتم رو کامل کنم... در مجموع کار بسیار سختی بود و یکی از سخت ترین موضوعاتی بود که تاحالا در موردش تحقیق کرده بودم... تقریبا 1 ماه هم طول کشید تا به صورت کامل در موردش مطالعه و تحقیق بکنم... این موضوع رو از لحاظ تاریخی، مذهبی (در مذهب های هندو، بودا، زرتشتی و دین مسیحیت)  و علمی بررسی کردم. در این ارتباط من اطلاعاتی رو که جمع آوری کردم براتون به صورت خلاصه می نویسم...

ادامه مطلب ...

امید به زندگی در ایران

نوشته جالب و تامل برانگیزی در ارتباط با امید به زندگی در ایران و مشکلات حاد در ارتباط با افسردگی و خودکشی در سطح جامعه.

سیاست های اوباما و مک کین در ارتباط با ایران

انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در حزب دموکرات و حزب جمهوری خواه در مرحله ای هست که تقریبا کاندیداهای نهایی مشخص شدن... سناتور جان مک کین کاندیدای حزب جمهوری خواه و سناتور اوباما کاندیدای حزب دموکرات خواهند بود... در مورد هر کدوم از این دو کاندیدا سیاست هایی که تا حالا در مورد نوع رفتار با ایران گفتن رو براتون لینک هاش رو پیدا کردم و فرستادم که اگر علاقه داشتین بخونین.

1.     خبری از سایت فرارو در ارتباط با تغییر موضع اوباما نسبت به ایران.

2.     خبری از سایت سی ان ان در ارتباط با حرفهای اوباما در مورد ایران و جواب مک کین.

3.     مقایسه سیاست دو طرف در مورد ایران

4.     نقدی در همین ارتباط در رابطه با اسرائیل

5.     نظر مک کین در وب سایت رسمیش

امیدوارم که در مجموع براتون قابل استفاده باشه.

روان شناسی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا

خبر جالبی در ارتباط با روان شناسی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا از روی دستخط و امضا.
اگر قرار بود بر روی همین امضاها هم من کاندیدایی که بیشتر علاقه دارم رو انتخاب کنم به خاطر نظم امضای هیلاری کلینتون اون رو ترجیح می دادم. (که خوب الان هم هیلاری کلینتون رو به بقیه نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا ترجیح میدم.)

نامه های بین دکتر سروش و آیت الله سبحانی

چند وقت پیش در ارتباط با قرآن و ارتباط اون با شخص پیامبر دکتر سروش حرفهایی رو گفته بود که با جواب آیت الله سبحانی همراه شد و چند تا نامه بین این دو نفر رد و بدل شد... من نظر شخصیم این هست که در مباحث اسلام شناسی تنها دو نفر هستن که نوشته هاشون دقت علمی و فلسفی لازم برای چنین بحث هایی رو داره... یکی دکتر سروش و دیگری آیت الله طباطبایی (نویسنده تفسیر المیزان) من از هر کس دیگه ای در باب اسلام شناسی مطلب خوندم به نظر من فاقد ارزش علمی لازم و کافی بود. (حتی بزرگانی مثل دکتر شریعتی یا محمد تقی جعفری.) آشنایی کامل با فلسفه از ویژگیهایی هست که تاثیر به سزایی در کیفیت نوشته های تحلیلی میذاره و دکتر سروش هم آشنایی خوبی با فلسفه داره... از دکتر سروش هم چندین کتاب در زمینه های دین و اسلام شناسی خوندم که جدای از اینکه با نظراتش موافق باشم یا نباشم (که خیلی جاها هم اختلاف نظر دارم باهاش) نوشته های با ارزشی بودن...

لینک مربوط به این نامه ها رو براتون پیدا کردم که اگر علاقه داشتین بخونین... این لینک نامه اول دکتر سروش و جواب آیت الله سبحانی هست.  و در این لینک یا این لینک هم می تونین نامه دوم دکتر سروش که جوابی به نامه اول آیت الله سبحانی هست رو بخونین... (متن نامه یکی هست در این دو تا لینک نظرات متفاوتی رو برای نامه نوشتن) در لینک دوم که از رادیو زمانه هست به نوشته های قبلی دکتر سروش در همین ارتباط هم ارجاع داده شده که بعد از خوندن این نامه اگر علاقه داشتین لینک اونها هست من پیشنهاد میکنم که بخونینشون.

اگر وقت کمتری دارین نامه دومی رو دیگه حتما پیشنهاد می کنم بخونین.

ادامه مطلب ...

بهترین و بدترین اختراعات بشر

خبر جالبی در مورد بهترین و بدترین اختراعات بشر بر اساس نظرسنجی یه وب سایت انگلیسی.

فیلم راز

دوستانی که ایران هستن به احتمال زیاد یا فیلم "راز" رو دیدن یا اینکه حداقل در موردش شنیدن... چند بار از تلویزیون ایران پخش شده و کتابی هم به همین اسم دربارش منتشر شده.. (یا به عبارت درست تر ترجمه شده)... برای دوستانی که خارج از ایران هستن هم توضیح بدم که این فیلم برگردان (یا همون دوبله) فلیمی به اسم “The Secret” هست که محصول سال 2006 هست... به غیر از ایران در خیلی دیگه از کشورها هم این فیلم مطرح شده... در این فیلم به صورت اساسی بر روی قانونی بحث میشه که اسمش رو "قانون جذب کردن" گذاشتن... توضیحات کامل در مورد این فیلم، چگونگی ساختارش، دیالوگهاش و حرفهای اصلی که مطرح کرده رو از این لینک میتونین بخونین.

من خودم چیزی در حدود 20 دقیقه از فیلم رو دیدم و به نظرم پر از اشکال بود و دیگه بقیش رو ندیدم! ایرادات و انتقاداتی که به نظر من در خیلی از زمینه های علمی و مذهبی به این فیلم وارد هست در همون لینکی که براتون از ویکی پدیا معرفی کردم در بخش هفتم که مربوط به انتقادات هست، خیلی هاش مطرح شده... من این انتقادات رو که خوندم به نظرم اومد که بهتر هست که خودم هم جدا نظرم رو بنویسم چون نقدهایی که در لینک ویکی پدیا هست بیشتر حالت رسمی داره... تا اینکه یه لینک پیدا کردم که دقیقا حرفهایی که در این باره می خواستم بنویسم رو یه نفر دیگه نوشته بود ;) نویسنده این نقد استاد یوگا و مدیتیشن هست و با فلسفه و روانشناسی و علم آشنایی خیلی خوبی داره... لینک این نقد هم این هست. به نظر من نویسنده این نقد آخر تمام موارد ایرادات و اشتباهاتی که به این فیلم و کتاب همراه باهاش مطرح هست رو نوشته و من حرف اضافه تری در این مورد ندارم.

عشق از نگاه دختران سعودی

نوشته جالبی در مورد سنت های اسلامی در جامعه عربستان و عشق و روابط بین زن و مرد در این جامعه.

پدیده چندهمسری

چندهمسری یا چیزی که در اسلام با نام تعدد زوجات شناخته میشه از مباحث بحث برانگیزی هست که هنوز هم مورد اختلاف بین معتقدان به دین و مخالفان دین هست... پس از پیشرفت های اجتماعی در قرن اخیر در ارتباط با چندهمسری بحث های خیلی متنوع و جالبی شده که بررسی کردن اون از خیلی از جنبه های میتونه جالب باشه... من در این نوشته یه مجموعه رو براتون گردآوری کردم که اطلاعات نسبتا خوبی رو در این مورد داشته باشین... (البته این رو هم اضافه کنم که برای گردآوری این مجموعه خیلی وقت صرف کردم و از منابع خیلی متنوع و زیادی استفاده کردم.)

ادامه مطلب ...

بازداشت نماینده مجلس هفتم به اتهام روابط نامشروع

خبر تاسف بار و تعجب برانگیزی از بازداشت نماینده مجلس هفتم به اتهام روابط نامشروع... در این بین شورای نگهبان هم که نظارت استصوابی داره و ادعا میکنه که این آدمهایی که کاندیدا شدن به دقت بررسی شدن و هیچ مشکلی ندارن... نظام هم که یه نظام اسلامی هست و همه مسئولین دلسوز هستن... من نمی دونم جریان این همه روابط نامشروع دیگه چیه!