نوشته های من

نوشته هایی با موضوعات فلسفه، اعتقادات الهی، روانشناسی، ادبیات، موضوعات علمی و ....

نوشته های من

نوشته هایی با موضوعات فلسفه، اعتقادات الهی، روانشناسی، ادبیات، موضوعات علمی و ....

دنیای سوفی

نام کتاب: دنیای سوفی (داستانی درباره تاریخ فلسفه)
نویسنده: یوستین گردر
مترجم: حسن کامشاد
تعداد صفحات کتاب: ۶۰۷ صفحه

من این کتاب رو حدود ۴ سال پیش خونده بودم ولی به خاطر اینکه اطلاعات فلسفیم نسبت به ۴ سال پیش خیلی بیشتر شده بود تصمیم گرفتم یه بار دیگه از اول کامل بخونمش.
کتاب با توجه به اینکه خلاصه و ساده نوشته شده قمستی از اطلاعات مهم فلسفی رو از دست داده که خوب این طبیعی هست... مثلا از فیلسوفهای تاثیرگذاری مثل روسو، ولتر، شوپنهاور، نیچه و فیلسوفهای معاصر مثل جمیز و دیوئی صحبتی نشده بود... در مورد فیلسوفهایی که صحبت کرده بود هم بخش مهمی از اطلاعات رو در مورد هر کدوم از دست داده بود... ولی در عین حال کتاب نقاط قوت خوبی هم داره... مثلا فلسفه کلاسیک سقراط و افلاطون و ارسطو رو در کتاب خیلی خوب مطرح کرده و از بقیه مجموعه گفتارهای فلسفی کتاب هم کتاب طوری نوشته شده که کاملا قابل فهم هست.
از لحاظ ادبیات گردر سعی کرده سبک جدیدی رو در نگارش به کار ببره که نوعی از داستان روی داستان هست (که در اصطلاح ادبی بهش Metafiction گفته میشه) که به نظر من روش روایت داستان جذابیتی نداشت و کلا کتاب از لحاظ ادبی اصلا کتاب قوی نیست.
گردر در قسمتهایی از کتاب سعی کرده نظرات سیاسی و اجتماعی خودش رو هم نشون بده از جمله صحبتهاش در مورد سازمان ملل و حقوق بشر که اون قسمتها هم به نظرم جزو نقاط ضعف کتاب بود. تاکید زیاد کتاب بر روی حقوق زنان هم بیشتر به نظرم جنبه جلب مشتری داشت تا اینکه پایه و اساس فلسفی داشته باشه.
در کل این کتاب مناسب سن حدود ۱۸ سال هست و برای شروع فلسفه می تونه کتاب خوبی باشه ولی اصلا کافی نیست... چون حتی اطلاعاتی که مطرح کرده هم غیر دقیق هستن و از جنبه تاریخ فلسفه همونطوری که قبلا هم نوشتم کتاب تاریخ فلسفه نوشته ویل دورانت خیلی کتاب بهتری هست.

وقتی یک نوشابه می‌خورید، چه اتفاقی می‌افتد؟

خبری در مورد اینکه خوردن نوشابه چه تاثیرات بیولوژیکی داره.

ماجرای عجیب سگی در شب

نام کتاب: ماجرای عجیب سگی در شب
نویسنده: مارک هادون
مترجم: شیلا ساسانی نیا
تعداد صفحات کتاب: ۳۴۳ صفحه

داستان کلی کتاب در لینکی که ازش معرفی کردم هست... در کتاب به این نکته هیچ اشاره ای نشده ولی از روی علائم راوی کتاب مشخص هست که به نوع خاصی از بیماری ذهنی دچار هست... کتاب از طرف بچه ۱۵ ساله ای به اسم کریستوفر نوشته شده که به نوعی از بیماری ذهنی به اسم اوتیسم مبتلا هست. و نوع خاصی از بیماری اوتیسم که به اسم سندروم اسپرگر شناخته میشه. توضیحات هر دو نوع از این بیماری در لینکهایی که معرفی کردم هستن و برای فهم بهتر کتاب دونستن علائم این بیماری ها خیلی مهم هست و در واقع نکته اصلی که نویسنده از نوشتن این کتاب در نظر داشته و یکی از دلایل مطرح شدن کتاب تاکید بر وضع چنین بیمارانی هست.
این کتاب چندین جایزه ادبی گرفته و بخصوص در انگلستان کتاب مطرح و شناخته شده ای هست. مارک هادون نویسنده ای هست که بیشتر داستانهاش برای گروه سنی نوجوانان و جوانان هست ولی این کتاب رو به عقیده خودش برای بزرگسالان نوشته... از طرف ناشر کار این کتاب برای هر دو گروه معرفی شده... چیزی شبیه به مجموعه شناخته شده <هری پاتر> که در رده نوجوان، جوان و بزرگسال طرفدار داره...
به هر حال به نظر من کتاب مناسب سن دبیرستان یا کالج بود... سبک نوشتار و اطلاعات علمی که در کتاب از زبان راوی بیان شده بود برای اون سن می تونه خیلی جالب باشه... در نقل این اطلاعات یه جایی از کتاب یه اشتباه ریاضیاتی داشت که مربوط به قضیه اون مسابقه شانس بود که اگر چهار انتخاب باشه و
 در یکی از انتخاب ها یه جایزه باشه و بقیه پوچ باشن و وقتی که یکی رو انتخاب کردی مجری برنامه یکی از پوچ ها رو باز بکنه احتمال اینکه جایزه در اون گزینه باشه که تو انتخاب نکردی بیشتر هست که خوب طبیعتا همونطوری که به نظر میاد در هر دو با یه شانس مساوی ممکنه که جایزه باشه ولی در کتاب توی جا بجا کردن انتخاب یه اشتباه احتمالی داره که فهمیدنش سخته... شاید چیزی که برای بزرگسالان از کتاب جالب باشه نحوه برخورد به دور از عاطفه و احساسات راوی داستان هست و آشنایی با بیمارانی که سندروم اسپرگر دارن...
از لحاظ ادبیات سبک نوشتاری هادون بیشتر تقلید خوبی از دو سبک بود... در نقل کردن داستان به این نحو بود که موضوعات یک فصل در میون دنبال میشدن... به این معنی که ادامه فصلی که تموم شده بود توی دو فصل بعدش بود و فصل بعدی یه موضوع حاشیه ای داشت... این سبک سبک ادبی هست که کالوینو با تاکید خیلی بیشتر در کتاب <اگر شبی از شبهای زمستان مسافری... > به کار برده... از لحاظ شخصیت درون گرا و فاقد احساسات راوی داستان هم داستان بیگانه آلبر کامو و یا سبک داستانهای سلیجر رو کاملا به ذهن میورد... به خصوص اینکه تحت تاثیر احساسات قرار نمیگرفت خیلی شبیه به شخصیت بیگانه آلبر کامو بود... با این وجود به نظر من اگر هم تقلیدی انجام داده تقلید خوبی بوده...
 در مورد بیماری کریستوفر که راوی داستان بود به نظر من اغراق شده بود... همونطوری که در لینکهایی که معرفی کردم توضیح داده کلا بیماری سندروم اسپرگر فراوانیش ۰.۳ در ۱۰۰۰ هست یعنی ۰.۰۳ درصد... و از بین اون آدمها کسایی هستن که در یه زمینه خاص استعداد خارق العاده دارن... ولی شخصیت این داستان تقریبا توی تمام اون مواردی که در بیماری های سندروم اسپرگر گزارش شده توانایی های خارق العاده داشت... مثل حس بویایی قوی، توانایی های محاسباتی و ریاضیاتی قوی، جهت یابی های خیلی خوب، حفظ کردن برنامه های زمانی و حساس بودن به لمس کردن... از جهت دیگه نوع برداشتهایی که کریستوفر انجام میداد بعضی هاش فراتر از توانایی های عادی بودن...
نکته جالبی که در مورد کتاب بود تفکرات بی خدایی راوی داستان بود که به طرز مشخصی وجود خدا رو قبول نداشت و استدلالهای خاص خودش رو هم در جاهای مختلف کتاب نوشته بود.(عقیده مارک هادون نویسنده کتاب هم همین هست)... جایی از کتاب کریستوفر با کشیشی که ناظر جلسه امتحانش هست در مورد وجود خدا بحثی رو شروع میکنه که در ترجمه این بخش سانسور شده!
نکته خوبی که کتاب داشت این بود که به نظر من ترجمه خیلی خوبی داشت...
در مجموع به نظر من داستان خیلی خوبی برای سن دبیرستان بود و برای بزرگسالان هم تا حدودی نکات جالبی می تونه داشته باشه.

مغز اطلاعات مهم را به خاطر می‌سپارد

خبری در مورد چگونگی فرآیند به خاطر سپردن در مغز انسان.

بیگانه

نام کتاب: بیگانه
نویسنده: آلبر کامو 
مترجمان: جلال آل احمد، علی اصغر خبره زاده
تعداد صفحات کتاب: ۱۵۲ صفحه

این کتاب از آثار برجسته و مطرح ادبیات مدرن هست... به خاطر مطرح بودن کتاب نقدهای خوب زیادی در موردش میشه پیدا کرد که در لینکی که از کتاب معرفی کردم هم خلاصه داستان کتاب هست و هم مفاهیم فلسفی داستان رو توضیح داده... در مورد آلبر کامو که نویسنده این کتاب هست هم در لینک مربوط بهش می تونین توضیحات کامل رو ببینین.
ترجمه کتاب به نظر من اصلا ترجمه خوبی نبود! جاهای مختلف کتاب نقص در رسوندن مفاهیم رو میشد احساس کرد... در ابتدای کتاب بخشی بود که یه توضیح ۱۸ صفحه ای از <ژان پل سارتر> در مورد کتاب بیگانه آلبر کامو بود که به نظر من توضیح فوق العاده خوبی بود... به جهت نزدیکی فکری و فلسفی که کامو با سارتر داشته سارتر این کتاب رو خیلی خوب متوجه شده...
در مورد مفاهیم فلسفی داستان فقط به صورت خلاصه بگم که تاکید اصلی روی مفهوم پوچی هست که کامو تقریبا در همه کتابهاش دنبال کرده و مثل سارتر و سایر متفکرین فرانسوی بعد از جنگ جهانی دوم (مثل رومن گاری) کامو هم در فلسفه پیرو مکتب اگزیستانسیالیسم هست... و در واقع با معرفی این نوع خاص از پوچی (که توضیحش در لینک معرفی کتاب هست) خودش رو در دنیای فکری غرب مطرح کرده و در واقع در دید فلسفی خیلی شبیه به سارتر هست کارهاش.
در مجموع این کتاب کتاب خیلی خوبی هست که به کسایی توصیه می کنم که علاقمند به خوندن کتابهای داستانی با درون مایه فلسفی هستن.

پی نوشت: نکته جالبی که در مورد این کتاب هست اینه که من کل این کتاب رو همراه با نقدهاش در طول یک روز خوندم.

تاریخ اجتماعی ایران

نام کتاب: تاریخ اجتماعی ایران (مجموعه ۷ جلدی)

نویسنده: مرتضی راوندی

تعداد صفحات جلد ۶ ام: ۷۱۷ صفحه

تعداد صفحات جلد ۷ ام: ۶۲۶ صفحه

 

این مجموعه همونطور که از اسم اون مشخص هست در ارتباط با تاریخ اجتماعی ایران گردآوری شده و در ۷عنوان آماده شده که جلد چهارم خودش دو جلد هست. موضوعات هر جلد به این ترتیب هست:

 

جلد اول شامل اشاره های وسیعی به اوضاع و شرایط اجتماعی، اخلاق و عادات و رسوم ملل مختلف ایرانی از دوران ماقبل تاریخ تا دوره ی ساسانیان است.
جلد دوم به جامعه ی ایران از ظهور اسلام، و بعد دوران خلفا و نهضت های ایرانی و سلسله های مختلف تا زمان قاجاریه و صدر مشروطیت پرداخته است.
جلد سوم به ساختار اجتماعی ایران بعداز اسلام تا رفع حجاب در دوران پهلوی اول اشاره دارد.
جلد چهارم به سازمان اداری و شیوه ی حکومت از ابتدای اسلام تا عصر پهلوی پرداخته.
جلد پنجم شامل زندگی اقتصادی مردم از آغاز تا اسلام، و سپس بعد از اسلام تا صدر مشروطیت و تاثیر افکار تجدد طلبانه در جامعه ی ایرانی ست.
جلد ششم به اخلاق و رسوم، تحول در ساختار خانواده، تاریخ تغذیه در ایران و تفریحات و سرگرمی ها و هنر اشاراتی دارد.

و جلد هفتم به مناظری از حیات اجتماعی هنری و صنعتی ایرانیان بعد از اسلام اشاره میکند.

 

از این  مجموعه من جلد ۶ ام و جلد ۷ ام رو خوندم که عنوان موضوعی هر کدوم اینها هستن:

 

جلد ۶:

اخلاق رسوم اجتماعی

تحول و انقلاب کلی در وضع خانواده

سیر تکاملی حیات

تاریخ تغذیه در ایران

تفریحات و سرگرمی ها

مفهوم هنر

 

جلد ۷:

ورزش در ایران باستان

شکار حیوانات و تفریح با دد و دام

انواع لباس و پوشاک و کلاه در ایران

سازندگان و نوازندگان

تاریخچه انتشار و شیوع مواد مخدر در ایران

تاریخ پیدایش می و میگساری در ایران

بحثی کلی پیرامون مسائل جنسی

وضع فوا حش و رو سپی خانه ها

نرد و شطرنج و انواع قمار

هنر و صنعت در ایران

 

با توجه به اینکه در این زمینه های اجتماعی و تاریخی قبل از مرتضی راوندی کار قابل توجهی در ایران انجام نشده بوده این کتابها در مجموع می تونن مجموعه خیلی خوبی برای مطالعه و تحقیق و کسب اطلاع از اوضاع اجتماعی ایران بعد از اسلام و مطالعات جامعه شناسی باشن... کتابها به صورت مشخص تحت تاثیر مجموعه عظیم تاریخ تمدن اثر ویل دورانت نوشته شدن ولی اصلا به کیفیت اون مجموعه نیستن... مرتضی راوندی سعی کرده که قسمتهای مختلف این کتاب رو با نقل قولهای مستقیم از انواع نوشته های به جا مونده و شعر شاعرهای مختلف مستند بکنه که در این زمینه به نظر من موفق بوده ولی نتونسته نظم مشخصی به نوشته ها بده که عنوانهای کامل و مناسب قابلیت مطالعه رو بهتر ایجاد بکنن... به این ترتیب زیر عنوانها کمی حالت پراکندگی و بی نظمی رو دارن.

کلیات فلسفه

نام کتاب: کلیات فلسفه (Philosophy Made Simple)
نویسنده: ریچارد پاپکین – آروم استرول
ترجمه و اضافات: سید جلال الدین مجتبوی

تعداد صفحات کتاب: ۴۵۰ صفحه

 

این کتاب یه کتاب کاملا فلسفی هست و برای تدریس درس فلسفه خیلی مناسبه... کتاب از بخشهای مختلفی تشکیل شده که در هر بخش نظرات و ایده های فیلسوفهای مختلف در طول تاریخ فلسفه رو بررسی کرده... بخشهای این کتاب شامل این قسمتها هستن:

1. فلسفه چیست؟

2. علم اخلاق

3. فلسفه سیاسی

4. فلسفه اولی (ما بعد الطبیعه)

5. فلسفه دین

6. نظریه شناسایی

7. منطق

8. فلسفه معاصر

نویسنده کتاب (ریچارد پاپکین) همونطوری که در لینکی که براش معرفی کرده می تونین ببینین از فیلسوفهای خیلی مطرح تاریخ معاصر بوده (سال ۲۰۰۵ فوت کرده) به نظر من نظریات مختلف رو خیلی خوب در این کتاب جمع آوری کرده بود و از خوندن بخشهای مختلف کتاب من خیلی چیزها یاد گرفتم. کتاب با توجه به خلاصه شدن و در عین حال توجه به نکات مهم و اساسی نظرات فیلسوفهای مختلف کتاب نسبتا سنگینی هست که خوندن هر بخشش احتیاج به دقت و تمرکز کافی داره. خوبی دیگه کتاب مطرح کردن نظرات به همراه انتقادهایی هست که در مورد اون نظرات شده.

مترجم کتاب به کمک یحیی مهدوی و حداد عادل بخشهایی رو به کتاب اضافه کرده که عمدتا جواب نقدهایی هست که به نظریه های دینی و مابعد الطبیعه شده که به نظر من خیلی ضعیف بود.

این کتاب حالت درس فلسفه رو داره و با کتابهای تاریخ فلسفه خیلی فرق میکنه به همین جهت کتاب رو به کسایی توصیه می کنم که به فلسفه علاقمند هستن و در زمینه فلسفه اطلاعات قابل قبولی دارن.