نوشته های من

نوشته هایی با موضوعات فلسفه، اعتقادات الهی، روانشناسی، ادبیات، موضوعات علمی و ....

نوشته های من

نوشته هایی با موضوعات فلسفه، اعتقادات الهی، روانشناسی، ادبیات، موضوعات علمی و ....

بارون درخت نشین

نام کتاب: بارون درخت نشین

نویسنده: ایتالو کالوینو

ترجمه: مهدی سحابی

تعداد صفحات کتاب: 320 صفحه

این کتاب دومین کتاب نوشته شده از مجموعه "سه گانه نیاکان ما" هست. کتاب در سال 1957 نوشته شده و داستان سبکی نزدیک به رئالیسم جادویی داره. موضوع کلی رو هم در لینک ویکی پدیا و هم در این لینک با توضیحات کامل می تونین بخونین. زمان داستان به زمان جنگ های صلیبی یا کمی بعد از اون برمیگرده. این کتاب از لحاظ سبک روایی داستان، موضوعاتی که بهش پرداخته شده، شخصیت پردازی داستان و نوآوری و تخیلی که در درون داستان وجود داره به نظر من یه کتاب فوق العاده خوب هست. تاکید اصلی کتاب بر روی این هست که چگونه میشه فاصله ایده آلی از اجتماع داشت به نحوی که هم درگیر آداب و رسومی که از اونها قبول نداریم نشیم و هم اینکه بتونیم بهشون کمک بکنیم و منزوی و دور از اجتماع نباشیم. داستان هیجان و جذابیت و تنوع خیلی خوبی داره و محدوده نسبتا وسیع از موضوعات مختلف رو در برگرفته... این کتاب بیش از همه برای من یادآور کتاب صد سال تنهایی نوشته گابریل گارسیا مارکز بود. (این نکته مهم هست که کتاب بارون درخت نشین قبل از کتاب صد سال تنهایی نوشته شده.) در مجموع به نظر من این کتاب یه کتاب فوق العاده خوب بود.

ویکنت دونیم شده

نام کتاب: ویکنت دونیم شده

نویسنده: ایتالو کالوینو

ترجمه: پرویز شهدی

تعداد صفحات کتاب: 120 صفحه

این کتاب اولین کتاب نوشته شده از مجموعه "سه گانه نیاکان ما" هست. کتاب در سال 1952 نوشته شده و داستان سبکی نزدیک به رئالیسم جادویی داره. موضوع کلی کتاب به نبرد بین نیروهای خیر و شر پرداخته و این طور نتیجه گیری کرده که خیر و شر به صورت مطلق در این دنیا نه تنها مفهومی نداره که سودی هم نداره. فضای داستان به زمان جنگ های صلیبی برمیگرده. این کتاب تا حدودی یادآور داستانهای پائلو کوئلیو هست در حالیکه به نظر من از لحاظ کیفیت نوشتار و موضوعاتی که بهش کالوینو پرداخته در سطح خیلی بالاتری نسبت به کتابهای کوئلیو قرار داره. مثل بقیه نوشته های کالوینو طنز ظریفی هم در داستان وجود داره.

با توجه به سبک کتاب که به رئالیسم جادویی نزدیک هست تا حدودی یادآور نوشته های گابریل گارسیا ماکز و یا فرانتس کافکا هم هست.

در مجموع به نظر من این کتاب خیلی خوبی بود.

رگتایم

نام کتاب: رگتایم

نویسنده: ای. ال. دکتروف

مترجم: نجف دریابندری

تعداد صفحات کتاب: 280 صفحه

در این کتاب نویسنده آمیخته ای از اتفاقات و شخصیت های واقعی آمریکا در حوالی سالهای 1975 رو با شخصیت ها و اتفاقهای رمان گونه به تصویر کشیده. سبک کتاب سبک ادبیات آمریکایی و رئال هست. از شخصیت های واقعی که بهشون در این کتاب اشاره شده میشه از "اما گلدمن"، "هنری فورد"، "مورگان" و "هری هودینی" نام برد. نکته جالب این هست که خیلی از شخصیت های رمان داستان اسم ندارن و مثلا به اسم دائی کوچیکه یا پدر نامیده میشن... از لحاظ تاریخی کتاب میتونه حاوی اطلاعات خوبی باشه، از سوی دیگه کتاب روح ستیزه جوی آمریکایی و مبارزات علیه نژادپرستی رو خوب نمایش داده. با توجه به اینکه در زمان نوشتن کتاب اندیشه های سوسیالیستی و کمونیستی و حتی آنارشیستی هم در دنیا رواج داشته در این کتاب هم بهشون پرداخته شده. ترجمه کتاب هم به نظر من ترجمه خوبی هست.

مسابقات بانوی دنیا

مسابقات بانوی دنیا (Miss Universe) امسال در ویتنام برگزار شد. تاریخ برگزاری این مسابقات 13th July بود (5 روز پیش) و امسال نماینده ونزوئلا به عنوان Miss Universe انتخاب شد.

مسابقات Miss Universe سالهاست که در حال برگزاری هست و اهداف این مسابقه کاملا خیرخواهانه و منافعش به نفع سازمانهای خیریه هست. حتی کسایی که به عنوان Miss Universe هم انتخاب میشن در طول سالی که در پیش هست تا مسابقات سال آینده فعایلتهای زیادی رو در کمک به انواع موسسات خیریه انجام میدن... آماری که من چند سال پیش در این مورد دیدم حاکی از این بود که از محل منافع این مسابقات تا به حال بیش از چندین میلیارد دلار به موسسات خیریه کمک شده که در نوع خودش کار خیلی پسندیده ای هست.

اطلاعات کامل در این مورد رو همراه با عکس های مربوط به منتخبان امسال و Miss Universe 2008 رو می تونین در وب سایت رسمی این مسابقات در این لینک ببنین. مسابقه در چند موضوع برگزار میشه و فاکتورهای متفاوتی از شرکت کنندگان در مسابقه مورد ارزیابی قرار میگیره که اطلاعات کاملترش رو در همین لینک رسمی مسابقات میتونین ببینین. توضیح اضافه تری که می تونم بگم این هست که زیبایی ظاهری در این مسابقات اهمیت داره ولی تنها عاملی نیست که دارای امتیاز هست و مجموعه ای از عوامل هستن که در نهایت باعث انتخاب Miss Universe میشن.

گزارشی از دیدار اقتصاددانان با رئیس جمهور

گزارشی از دیدار اقتصاددانان با رئیس جمهور. به قسمتی از سیاست های اشتباه و غیرکارشناسانه دولت نهم هم در این لینک اشاره شده.

رتبه کیفیت خودروهای داخلی

خبری در ارتباط با آخرین رتبه بندی کیفیت خودروهای داخلی طبق آمار رسمی گسترش و نوسازی صنایع ایران.

پایگاه همسریابی!!

خبری در ارتباط با ثبت نام 50 هزار ایرانی در اولین پایگاه رسمی همسریابی!! در سطح جامعه پیدا کردن همسر و ازدواج جزو مسائل خیلی حاد شده!‌ جامعه ایران نه یه جامعه سنتی هست و نه یه جامعه مدرن... جایی اون بین قرار داره و رسوم اشتباه و قوانین اشتباه باعث شده که جامعه ما در این مورد هم مشکلات جدی داشته باشه! واقعا وجود اینجور پایگاهها برای ازدواج با این جور قوانین تاسف بار هست!!

ریشه نیمی از طلاقها در ایران

خبری در مورد اینکه حدود نیمی از طلاقها در ایران به خاطر مشکل در مسائل جنسی هست. مشکلات در مسائل جنسی به خاطر سیاست های به شدت غلطی که در سطح جامعه اجرا شده و اجرا میشه متاسفانه به صورت گسترده ای در جامعه ایران دیده میشه.

خرافات در ایران

خبری هست در مورد تجارت پر سودی که در زمینه خرافات در ایران وجود داره... کلا مملکت ما در همه سطوحش به شدت خرافات زده هست و خرافات مختلف و متعدد بیشتر از تمام استدلالهای عقلی و علم طرفدار داره! چه زمینه هایی هم داره این خرافات و چه هزینه هایی هم براش پرداخت میشه!!

عکس احمدی نژاد با فرمانده نظامی آمریکایی

خبر جالبی هست در مورد ادعای احمدی نژاد که در عراق با یک فرمانده نظامی آمریکایی دیدار داشته و باهاش عکس هم گرفته!! چه این ادعا راست باشه و چه دروغ باشه در هر دو صورت جالبه خیلی!! کلا حرفهایی هم که احمدی نژاد زده حرفها و ادعاهای جالبی هستن که از طرف رئیس جمهور یه مملکت گفته میشه!

پی نوشت: خبر دیگه ای در همین ارتباط! در این خبر چند نقل قول مستقیم دیگه از احمدی نژاد وجود داره که در نوع خودش جالب هست!!

چندین اشتباه در سخنرانی رئیس سازمان تربیت بدنی

خبری در مورد چندین اشتباه در سخنرانی رئیس سازمان تربیت بدنی. اشتباهات خیلی پیش پا افتاده ای هم کرده!! واقعا جالبه که در یه مملکتی مسئول امور ورزشی اون کشور این اطلاعات ساده رو هم نداره و انقدر ادعا داره!!

نامه ستاری فر خطاب به احمدی نژاد

لینک خبری در مورد نامه ستاری فر خطاب به احمدی نژاد در مورد مسائل اقتصادی کشور.

مشکلات خود را در خواب حل کنید

خبر جالبی در مورد نقش خواب در شکل دادن و نظام دادن به فکر و حافظه.

ایرانیان متاهل بیشتر از مجردها خودکشی می کنند

خبر جالبی در مورد آمار مربوط به خودکشی در ایران. این خبر چند نکته مهم داره:
۱. متاهل ها در ایران بیشتر از مجردها خودکشی میکنن. (در دنیا آمار برعکس این هست.)
۲. سن متوسط خودکشی در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ هست.
۳. درصد خودکشی و میزان موفق بودن خودکشی در بین زنان و مردان تفاوت های جالبی داره.

فوتبال فقط یک ورزش نیست

مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا در حال پیگیری هست و یکشنبه هم فینال اون برگزار خواهد شد. برای من فوتبال جذاب ترین بازی گروهی هست. (که البته بازی نمیکنم فقط تماشا میکنم ;) ) بخش عمده ای از جذابیت فوتبال به نظر من در پدیده های اجتماعی و روانشناختی فوتبال هست. در این موارد هم زیاد حرف زده شده و حتما شما هم در موردش زیاد شنیدین...

در بین حاشیه های این مسابقات دیروز یه خبر خوندم که بیش از پیش این نکته رو تاکید می کرد که فوتبال فقط یک ورزش نیست. این خبر گفته که بعد از پنالتی که باعث پیروزی اسپانیا بر ایتالیا شد 46 مورد سکته قلبی به بیمارستان های اسپانیا مراجعه کردن! همزمان با این خبر در بین عکسهایی که از طرفدارهای فوتبال در این دوره از بازی ها پیدا کردم. (این عکس ها همیشه برای من جذابیت دارن.) سه عکس پشت سر هم از یکی از طرفدارهای تیم فوتبال ایتالیا دیدم (که احتمال زیاد برای لحظه هایی هست که اسپانیا پنالتی آخر رو به ایتالیا میزد که باعث برد اسپانیا شد.) در یکی از عکس ها حالت دعای التماس گونه ای که یکی از طرفدارها داره برای من فوق العاده تاثیرگذار بود. حالتی که در کمتر لحظه ای از زندگی ممکن هست برای کسی پیش بیاد... و روندی که در طول 2 عکس بعدی با حالت ناراحتی و گریه دنبال میشه....

فوتبال فقط یک ورزش نیست، زمین فوتبال جایی برای تبلور آرزوها و امیدها و پیروزی ها و خواسته های میلیون ها طرفدار فوتبال هست که در تماشای فوتبال بیش از اینکه تماشگر ورزش باشن تماشگر زندگی هستن.

خداحافظ گری کوپر

نام کتاب: خداحافظ گری کوپر
نویسنده: رومن گاری

مترجم: سروش حبیبی
تعداد صفحات کتاب: ۲۸۷ صفحه

این کتاب سومین کتابی بود که از رومن گاری خوندم. (بادبادک ها و تولیپ رو قبلا خونده بودم) و به نظر من کتاب خیلی خوبی بود. در مورد سبک رومن گاری قبلا نوشتم و فکر میکنم در این کتاب سبک ادبیاتش بیشتر از همه نمود پیدا کرده. در این کتاب اشاره هایی هم به طرز فکر آمریکایی ها داشت که از نکات جالب کتاب بود. با این که این کتاب رومن گاری معروف تر از بادبادک ها هست و کتاب خوبی هم بود من بادبادک ها رو در مجموع بیشتر دوست داشتم.

گفتگو با دکتر سروش در سالگرد مرگ دکتر شریعتی

در بین جوانان روشنفکر نسل ما و نسل قبل از ما دکتر علی شریعتی از چهره های خیلی محبوب هست. گفتگویی با دکتر سروش در سالگرد درگذشت دکتر شریعتی خوندم که برام نکته ها و حرفهای جالبی رو داشت. در این گفتگو که لینکش اینجا هست. از کسایی مثل مطهری و علامه طباطبایی هم اتفاقات و حرفهایی نقل شده که از اون جهت هم جالب هست. در مجموع نکات تاریخی قابل توجهی هم داره. اگر فرصت کردین پیشنهاد میکنم بخونینش.