نوشته های من

نوشته هایی با موضوعات فلسفه، اعتقادات الهی، روانشناسی، ادبیات، موضوعات علمی و ....

نوشته های من

نوشته هایی با موضوعات فلسفه، اعتقادات الهی، روانشناسی، ادبیات، موضوعات علمی و ....

از عشق تراژیک تا پوچی تراژیک

مقاله ای از رادیو زمانه در با موضوع "مرگ خدا و هیچی‌محوری" و ارتباط اون با باورهای جامعه و تصور نسبت به عشق. به نظر من مقاله خیلی خوبی در یه دیدگاه پست مدرن بود.

بحران جنسیت در ایران

مقاله ای از رادیو زمانه در ارتباط با بحران جنسیتی و نقشهای زن و مرد در جامعه ایران.

عقاید نوکانتی

توضیح: بعد از اینکه محسن نامجو آهنگ <عقاید نوکانتی از آن من ...> رو خونده و این آهنگ در سطح وسیعی معروف شد خیلی از کسایی که این آهنگ رو شنیدن واژه <عقاید نوکانتی> رو شنیدن بدون اینکه معنی ازش بدونن... به نظرم خوب بود که یه توضیح مختصر در مورد این دیدگاه فلسفی بدونین... نوشته ای رو در این مورد خوندم که براتون بخشیش رو انتخاب کردم...

کمی پس از مرگ هگل در واکنشی در برابر ایده آلیسم هگلی موجی از پوزیتیویسم ایجاد شد اما کوتاه زمانی نگذشته بود که در برابر پوزیتیویسم نیز واکنش نشان داده شد و واکنش اخیر سبب روی آوردن مجدد به کانت شد،چرا که کانت تمامی آرا و عقاید متضاد را به یکدیگر پیوند می داد.
بنابراین مکتب فلسفی جدیدی پایه گذاری شد که محدود به آلمان نیز نبود بلکه تقریباً سراسر اروپا را در بر می گرفت.این مکتب فلسفی جدید " نوکانتیسم " نام گرفت. این مکتب در دهه 70-1860 در آلمان شکل گرفت و بعدها به صورت یکی از نیرومندترین روش های تحقیق و بینش های قوی اندیشه مارکس درآمد.اما باید توجه داشت این مکتب در اصل و از ابتدا ربطی به مارکسیسم نداشت.سال ها پیش از آنکه برخی مارکسیست ها به فکر استفاده از اندیشه های کانت در مارکسیسم برای بخشیدن جانی تازه در کالبد پژمرده مارکسیسم بیفتند،فیلسوفان آلمانی از اندیشه های کانت برای احیاء مبادی فلسفه نقدی استفاده می کردند.
بنابراین در بحث از مکتب نوکانتی باید بین سه تیره فرق گذاشت: یکی نوکانتی هایی که در رشته های علمی و فلسفی محض پژوهش می کردند و کاری به سوسیالیسم و مارکسیسم نداشتند،دوم کسانی که اساس کار را تحقیقات فلسفی صرف قرار داده بودند ولی تمایلات سوسیالیستی یا مارکسیستی نیز داشتند و می کوشیدند نتایج پژوهش هایشان را به مارکسیسم تعمیم دهند و سوم آن گروه از متفکران مارکسیست که سعی می کردند با بهره جستن از مبادی فلسفه نقدی راهی نو در مباحث ایدئولوژیک در درون نهضت مارکسیستی بگشایند.
 پرداختن به آرا واندیشه های هر سه دسته از نوکانتی ها در این مجال نمی گنجد،لذا تنها به بررسی آرا و عقاید هرمان کوهن در حوزه نوکانتیسم می پردازم چراکه  کاسیرر، چنانچه در زندگینامه او اشاره خواهد شد تحت تأثیر هرمان کوهن قرار داشت و در دانشگاه ماربورگ به شاگردی او درآمد.هرمان کوهن را می توان از نوکانتی های دسته اول و تا حدود زیادی دسته دوم قرار داد.کوهن را می توان در وحله اول پایه ریز اولیه مفهوم " ایده آلیسم نقدی " دانست..به عقیده کوهن واقعیت از طریق شهود و حواس به آدمی نمی رسد بلکه با تعقل محض ساخته می شود.از این دیدگاه کوهن با استفاده از عقاید کانت در برابر کژروی های پوزیتیویستی و بلندپروازی های بیجا در فضای بیکران مابعدالطبیعه به سبک شلینگ و هگل و جانشینانشان قد علم کرده بود و از این طریق ضرورت تفکر فلسفی را ایجاب می نمود.از طرفی کوهن فیلسوفی بود که علاوه بر پرداختن به فلسفة محض دیدگاههای سوسیالیستی نیز داشت.
کوهن یکی از بنیانگذاران سوسیالیسم اخلاقی بود و کسانی که می خواستند اندیشه های کانت را به نظریه تکامل اجتماعی مارکس پیوند بزنند آرای او را اختیار می کردند.سوسیالیسم اخلاقی بر دو اصل استوار بود.نخست آنکه حتی اگر فلسفه تاریخ مارکس صحیح هم باشد و هیچ چیز نتواند جلوی ظهور سوسیالیسم را بگیرد،باز این دلیل خوبی آن نیست.از گریز ناپذیر بودن امری به ضرورت نمی توان مطلوب بودن آن را نتیجه گرفت یا به این نتیجه رسید که باید از آن پشتیبانی یا هواداری کرد.برای آنکه بتوانیم گذشته از پیش بینی سوسیالیسم به خوبی آن نیز اذعان بیاوریم،باید بعضی ارزش ها را تصدیق کنیم که بر بنیادی غیر از مادیت تاریخی یا دیگر فلسفه های تاریخ استوار باشد.چیزی که چنین بنیادی فراهم می کند،حکمت عملی کانت است که نشان می دهد نظام سوسیالیستی به دلیل تعقیب هدف های انسانی ،دارای ارزش حقیقی است.
اصل دوم در سوسیالیسم اخلاقی این بود که چون دستورهای اخلاقی باید کلیت داشته باشند و بدون استثنا شامل همه افراد بشر شوند،پس سوسیالیسم باید طوری صورت بندی شود که صرف نظر از طبقه، همگان را در بر بگیرد و سوسیالیست ها باید به جای توجه به منافع طبقه ای خاص،ارزشهای کلی انسانی را وجهه نظر قرار دهند.

چشم زخم

نقل تفسیر المیزان از کتاب الحلیه: رسول خدا (ص) فرمود: <چشم زخم مرد سالم را در قبر و شتر سالم را در دیگ قرار می دهد.>!

سه مساله

سه مساله از توضیح المسائل آیت الله فاضل لنکرانی:

مساله ۲۴۸۰) زنی که عقد دائمی شده نباید بدون اجازه شوهر از خانه بیرون رود٬ و باید خود را برای هر لذتی که او می خواهد٬ تسلیم نماید و بدون عذر شرعی از نزدیکی کردن او جلوگیری نکند.

مساله ۲۴۸۱) اگر زن در کارهایی که در مساله پیش گفته شد اطاعت شوهر را نکند گناهکار است و حق غذا و لباس و منزل و همخوابی ندارد ولی مهر او از بین نمی رود.

مساله ۲۵۲۵) مستحب است در شوهر دادن دختری که بالغه است یعنی مکلف شده عجله کنند٬ حضرت صادق (ع) فرمودند: یکی از سعادتهای مرد آن است که دخترش در خانه او حیض نبیند.

مؤلفه‌های عرفانی فلسفه ابن سینا

مقاله ای از سایت مهر نیوز در مورد عرفان در فلسفه ابن سینا... مقاله چندان خوب و دقیق نوشته نشده و پر از اطلاعات غیر دقیق و غیر تخصصی هست ولی در حد اطلاعات عمومی خوب بود.

بلوک تاریخی و عوام‌گرایی حوزه‌ی دینی

مقاله ای از رادیو زمانه در ارتباط با نقش حوزه دین در جامعه در طول تاریخ.

مثبت‌گرایی در عین منفی‌بودگی

مقاله ای از رادیو زمانه در مورد کارکردهای دین در جامعه.

مواد مخدر

چند روز پیش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر بود... توی راه دانشگاه که می رفتم از رادیو ماشین یه برنامه رادیویی گوش میکردم که در مورد ماده مخدر LSD یه توضیحاتی رو می داد. برام جالب شد که در مورد انواع مواد مخدر و تاثیراتی که دارن و اثرات جانبی خطرناکشون بیشتر بدونم... در موردش search‌ کردم و اطلاعات جالبی هم به دست اوردم... مثلا برام جالب بود که بعضی از مواد مخدر رو من به اسمهای مختلف شنیده بودم فکر میکردم انواع مختلف مواد مخدر باید باشن ولی الان که بیشتر در موردشون خوندم فهمیدم که اسمهای مختلف یه ماده مخدر هستن...
دو تا لینک دولتی و علمی در این مورد بودن که جالبتر بودن انتخاب کردم که اگر علاقه دارین بیشتر بدونین بخونینش.... این لینک اطلاعات مربوط به انواع مواد مخدر رو به صورت لینکهای جداگانه و با توضیحات کامل داره و این لینک هم یه چارت داره که انواع مواد مخدر رو تقسیم بندی کرده و در مورد هر کدوم انواع اطلاعات رو به صورت جدول جمع آوری کرده...

از خودگذشتگی شامپانزه ها!

این خبر در مورد از خودگذشتگی شامپانزه ها نسبت به انسان خبر جالبی بود. به خصوص با توجه به تعریفهایی که از فطرت انسان و نظام های اخلاقی مختلف که بر این اساس هست میشه (مثل نظریه های اخلاقی امانوئل کانت) اینکه این نوع از رفتارها در گونه حیوانات هم دیده میشه خیلی می تونه جالب باشه...

افسانه غرانیق

کتاب آیات شیطانی نوشته سلمان رشدی بر اساس افسانه ای نوشته شده به اسم افسانه غرانیق... توضیح کامل این افسانه رو می تونین در این لینک و این لینک بخونین.
پی نوشت: مرجع اولی که بهش لینک دادم یه مرجع کاملا دینی و مذهبی هست و بر اساس عقاید دینی شیعه این مطلب رو توضیح داده. و مرجع دوم یه مقاله از امام موسی صدر هست. به نظر من خوندن هر دوش مفید هست.