نوشته های من

نوشته هایی با موضوعات فلسفه، اعتقادات الهی، روانشناسی، ادبیات، موضوعات علمی و ....

نوشته های من

نوشته هایی با موضوعات فلسفه، اعتقادات الهی، روانشناسی، ادبیات، موضوعات علمی و ....

بایدها و نبایدهای دیگران

بعضی از آدمها وقت زیادی رو صرف این می کنن که به این فکر کنن یا از این شکایت کنن که چرا دیگری کاری رو که اونها فکر می کردن انجام نداده؟ یا اینکه چرا کاری که فکر می کردن باید انجام بده رو انجام نداده؟
مثلا اینکه چرا کسی که دوستش داشتن رفتاری که ازش انتظار داشتن رو انجام نداده؟...چرا رئیسشون چنین برخوردی باهاشون کرده؟ یا چرا دوستشون چنین کاری که انتظار نداشتن زو انجام داده؟
حقیقتی که این بین وجود داره اینه که در دنیای خارج از وجود ما هیچ باید و نبایدی وجود نداره...هیچ موقع نمی تونین بگین که اون باید این کار رو می کرد یا اون نباید این کار رو میکرد...نمیشه توقع داشته باشین که این اتفاق باید میفتاد یا این اتفاق نباید میفتاد...و این حقیقت به این خاطر وجود داره که ما قدرت مطلق نیستیم که هرآنچه که دوست داشته باشیم به حقیقت بپیونده...
این باید و نبایدها با انتظار داشتن متفاوته...میشه از کسی که دوستش داریم انتظار رفتاری رو داشته باشیم ولی این انتظار داشتن به این معنی نیست که اون هم باید این کار رو انجام بده...این انتظار به این معنی هست که اگر اون کار رو نکرد انتظارمون ازش و رفتارمون باهاش رو تغییر بدیم...بدون شکایت و یا این سوال که چرا اینکار رو اون انجام داد...
ما فقط میتونیم مسئول رفتارها و بایدها و نبایدهای خودمون باشیم...اینکه دیگران چه رفتاری دارن یا چه کاری انجام میدن در حوزه مسئولیت ما نیست....ما فقط می تونیم رفتارها و انتظارهای خودمون رو در مورد بقیه تنظیم کنیم.