نوشته های من

نوشته هایی با موضوعات فلسفه، اعتقادات الهی، روانشناسی، ادبیات، موضوعات علمی و ....

نوشته های من

نوشته هایی با موضوعات فلسفه، اعتقادات الهی، روانشناسی، ادبیات، موضوعات علمی و ....

گتسبی بزرگ

نام کتاب: گتسبی بزرگ
نویسنده: اسکات فیتزجرالد
مترجم: کریم امامی
تعداد صفحات کتاب: ۲۸۸ صفحه

این کتاب در لیستی که مجله تایم منتشر کرده بود و نظرسنجی بود از ۱۲۵ نویسنده مطرح و معاصر در مورد بهترین رمان های منتشر شده رتبه هفتم رو داشت و در بین کتابهای انگلیسی زبان در فهرست ۱۰۰ رمان برتر که توسط کتابخانه نوین در آمریکا چاپ شد رتبه دوم رو داشت... جزو کتابهای خیلی مطرح دنیا و بخصوص آمریکا هست (در آمریکا در مقطع دبیرستان و رشته های ادبیات در دانشگاه کتابش به عنوان درس ادبیات تدریس میشه) که در ایران کمتر شناخته شده هست.
فیتزجرالد در واقع بنیان گذار سبک ادبیات آمریکا هست و این کتاب با ارزش ترین اثرش هست... نویسنده های مثل همینگوی، فالکنر، سلینجر، و پل استر در واقع به نوعی ادامه دهنده سبک فیتزجرالد بودن... من بین سبک این کتاب و کتابهایی که از نویسنده هایی که اسمشون رو بردم خونده بودم شباهت های ساختاری زیادی دیدم.
خلاصه داستان کتاب و شرح زندگی نویسنده در لینکهایی که در ارتباط با هر کدوم معرفی کردم هست... نیمه اول داستان به نظر من کاملا یه داستان معمولی بود ولی از نیمه دوم کتاب قشنگی شد.  کتاب از لحاظ ادبیات کتاب قوی هست و به جنبه های دیگه خیلی کمتر پرداخته شده... در واقع هدف از نوشتن کتاب خلق یه اثر ادبی و یه رمان خوب بوده...
مترجم کتاب هم همونطور که ناشر نوشته ترجمه با وسواسی رو انجام داده و با توجه به ساختار متفاوت جمله بندی ها و اصطلاحاتی که در سبک نوشتاری فیزجرالد وجود داره به نظر من کارش رو نسبتا خوب انجام داده... از نکات خیلی مثبت ترجمه این هست که آخر کتاب چند نامه که به فیتزجرالد در مورد کتاب نوشته شده و جوابهایی که داده رو چاپ کرده و یه نقد در مورد کتاب هم ترجمه کرده و اضافه کرده که در مجموع اطلاعات خوبی دارن و من دیگه انتقادها و نکاتی که اونجا بهش اشاره شده رو نمی نویسم...
در کل کتاب تصویر بسیار ظریفی از چیزی است که اون رو به عنوان <رویای آمریکایی> میشناسن... من این کتاب رو به خاطر سبک قوی ادبی و تاثیرگذاری که در ادبیات آمریکایی داره به کسایی که به ادبیات علاقه دارن توصیه میکنم.